ПАЗЛИ НОВОЇ ОСВІТИ ПОТРІБНО СКЛАДАТИ РАЗОМ.

У 2017 році  5 вересня Верховна Рада України ухвалила у другому читанні законопроект №3491-д «Про освіту» – за документ проголосувало 255 парламентаріїв. Він розроблявся два роки і врахував більше двох третин запропонованих до нього поправок. Його прийняття було спрямовано на створення в Україні нової, сучасної освіти. 

Протягом 9 місяців профільний заступник міського голови Володимир Сироватка спільно з міським відділом освіти та директорами шкіл обговорювали всі варіанти і можливості роботи навчальних закладів у нових законодавчих умовах. З першого дня реформування влада шукала найефективніший варіант змін у школах. І в таких умовах розраховує на розуміння з боку педагогів та батьків, на їх участь у якісному і ефективному реформуванні освіти, де буде забезпечено і якісний рівень навчання для дітей, і збереження освітянських кадрів, і прораховано найбільш оптимальне фінансове забезпечення шкіл. На сьогодні міський бюджет забезпечує цілу низку потреб освітянської галузі міста, витрачаючи на це 70% надходжень до міського бюджету – зазначають у фінансовому управлінні.

Міський голова Володимир Коваленко як член Правління Асоціації міст України, беручи участь у засіданнях, постійно звертав увагу на проблеми освітянської галузі: існуючу заборгованість по заробітній платі вчителям, проблеми міст обласного значення – зокрема на недосконалу формулу розрахунку наповнюваності класів. Ці проблеми озвучували на зустрічах Правління Асоціації з Прем’єр-міністром  Володимиром Гройсманом. Постійні звернення від керівництва Нової Каховки протягом всього року  надходили  до Департаменту освіти, Департаменту фінансів області, про ситуацію доповіли голові Херсонської ОДА Андрію Гордєєву. Було направлено листи на адресу 11 різних структур держави – Міністерство фінансів, охорони здоров’я, освіти, до профільного комітету ВР, народних депутатів.

Як розповів Володимир Сироватка, проблеми освітньої галузі Новокаховської міської ради керівництво Нової Каховки озвучило заступнику директора Департаменту економіки та фінансування МОН Ользі Щегловій. І проблему міст обласного значення нарешті почули! Особиста зустріч дозволила обговорити всі проблеми детально і сподіватися на їх вирішення. У травні надійшов лист від АМУ щодо вирішення ситуації. На початку травня відбулися зустрічі з міністром освіти Лілією Гриневич , було обговорено зміну формули розрахунку освітньої субвенції з метою збільшення її розміру та з урахуванням інтересів міст обласного значення. Також у травні проблеми реформування освіти обговорили під час зустрічі членів АМУ з Прем’єр-Міністром Володимиром Гройсманом.  Зустрічі продовжились і в червні та липні.

Ось таким непростим був шлях підготовки новокаховських шкіл до роботи в нових умовах нового навчального року. За кілька днів до першого дзвоника Нову Каховку відвідали директор Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Юрій Кононенко і директор Департаменту освіти Херсонської ОДА Євген Криницький.

Вони зустрілися з керівництвом міста, директорами шкіл та представниками вільних профспілок працівників освіти. Розмова була емоційною і відвертою. У зустрічі взяв участь заступник міського голови, куратор освітянської галузі міста Володимир Сироватка. Він нагадав: «Разом з директорами наших шкіл ми пройшли тривалий шлях, у нас є свої напрацювання. Вивчаючи нову формулу розподілу освітньої субвенції, ми побачили, що закладених у неї коштів не вистачає. Зараз дефіцит – 10,3 млн грн. Ця сума – той необхідний мінімальний рівень забезпечення якості освіти, без якого надалі ми рухатися не можемо. Після цього були зустрічі, різні варіанти, проекти, до яких ми ставилися також по-різному. Це стосувалося як всього освітнього простору, так і безпосередньо колективів навчальних закладів. У підсумку нам таки вдалося знайти рішення. Певні відповіді ми знаходили під час численних поїздок до обласного департаменту освіти та профільного міністерства у столиці. Болюче освітянське питання підіймав і міський голова Володимир Коваленко на рівні правління Асоціації міст України. Першим спільним рішенням стало забезпечення освітян нашого міста у відпускний період необхідним фінансуванням. Згоди ми досягли і по другому траншу. Головне – у нас є спільне бачення, наші проблеми чують, і разом ми готові докладати необхідних зусиль для їх розв’язання».

Директор Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН Юрій Кононенко вперше побував в Херсонській області, і зокрема в Новій Каховці, щоб на власні очі побачити реальну ситуацію з реформуванням освіти і дізнатись про проблеми від безпосередніх учасників цього процесу – керівництва міста, директорів шкіл: «Я готовий обговорити наші досягнення і проблеми в освіті, і сподіваюсь на конструктивну партнерську розмову… Ми переживаємо досить непростий період нашої історії. В тому числі і в освіті. Ми намагаємося реформувати освітню галузь, хоча інколи це більш нагадує революційні кроки. Ви маєте розуміти, що інерційний запас радянського минулого закінчується. Світ змінюється. Україна шукає стежки, йдучи якими, вона не відставала б у розвитку від інших країн. Зокрема, в освіті. Тому був прийнятий Закон України «Про освіту» у вересні минулого року, який кардинально змінює деякі структурні елементи системи. Це стосується і змісту освіти, і системи управління освітою. Акцентую увагу, що органи місцевого самоврядування мають зосередитись на створенні належних умов для роботи закладів освіти. Водночас держава створює механізми контролю якості освіти, які є принципово новими для нас. У всьому світі відбувається саме так».

Директор Департаменту освіти Херсонської ОДА Євген Криницький подякував керівництву та освітянам Нової Каховки за ключові реформи, які почали впроваджуватися в місті. І озвучив ряд проблем, які існують на цьому шляху: «Перша – обєктивна проблема – недосконалість формули розрахунку фінансування. Для міст обласного значення вона не враховує наявність сільських шкіл, що відбивається на наповнюваності класів. Для міста має бути 25 чоловік, для селищної місцевості – 12,5. Друге питання – щодо наявності наданих бюджетних ресурсів. На сьогодні у нас вже є повний аналіз по Новій Каховці. Якщо у середньому по області ми маємо зростання наданого фінансового ресурсу на рівні 17-25%, то у Новій Каховці – лише 4%. В умовах освітньої реформи з цього приводу виникають питання. Третє – є певні системні помилки: оптимізація мережі, поділ на класи, врахування контингенту учнів тощо. Хочу запевнити, що всі органи влади, депутатський корпус готові вирішувати всі ці проблеми. Сьогодні є співпраця органів виконавчої влади з боку міністерства освіти, фінансів, обласної адміністрації. Ми маємо певні варіанти вирішення наявної проблеми, але без участі всіх освітян зробити це ми не зможемо. Є різні цифри: вільні профспілки кажуть, що необхідно 16 млн., міська рада – 10 млн., за нашими підрахунками 7 млн. грн. Остаточна корекція буде здійснена після аналізу всієї мережі. Але тільки спільними зусиллями ми зможемо вирішити цю проблему. Руху в одному напрямку не буває».

Начальник міського відділу освіти Оксана Якубова запевнила: реформування освітньої галузі відбувається непросто. Але Нова Каховка вже зробила важливі кроки: ««Для нас реформа розпочалася, як і для всіх освітян України. І ніхто у Новій Каховці не відмовляється від її впровадження. Доказом цього є те, що ми отримали і 1 млн. 364 тис грн.. згідно державної субвенції, і те, що 587 тис грн.. профінансовано на нову українську школу з міського бюджету. У нас не затрималася жодна сесія, всі кошти вчасно направлені закладам освіти, які долучилися до впровадження НУШ. Реформа в освіті не може всім подобатися. Але у будь-якому разі вона буде йти вперед, незалежно від полярності думок. Щирі вам слова подяки (ред. – гостям з Києва та Херсона) за те, що ви берете до уваги всі побажання та думки освітян нашого міста».

Як розповіла Оксана Якубова, в цьому році вперше до шкіл підуть 790 першокласників – це 30 перших класів. Комісія перевірила готовність всіх шкіл Новокаховської міської ради. Було направлено близько 3,5 млн грн. з міського бюджету на капітальні і поточні ремонти. На нову українську школу – з державного бюджету 1 млн 364 тис грн., з місцевого бюджету – 580 тис. грн.. – все це на придбання меблів, оргтехніки, дидактичних матеріалів. Вчителі пройшли перепідготовку. І дев’ять новокаховських педагогів нової української школи готували до роботи в нових умовах вчителів зі всієї області. Протягом цього навчального року всі перші класи ново каховських шкіл впроваджували НУШ цілий рік. В новому навчальному році всі нові перші класи приєднаються до нового державного стандарту. ЗОШ №3 вже другий рік буде брати участь у пілотному проекті, над яким нині працюють 100 шкіл України. Інші класи поки працюватимуть за старими програмами. Міністерство обіцяє ближчим часом забезпечити необхідними підручниками всі класи шкіл.

За словами Оксани Якубової, до шкіл Нової Каховки вже завезено близько 6 тис. підручників. Що стосується старших класів – продовжується набір в десяті класи. Нині їх одинадцять. Можливо буде і дванадцятий. Середня наповнюваність класів – 25 учнів. Нині найнижча наповнюваність – у старших класах. Новий навчальний рік розпочнуть близько 300 десятикласників – для Нової Каховки це дуже мало. Кількість перших класів щороку зростає – в цьому році першокласників на 90 чоловік більше, ніж в минулому році.

Загалом навчання у школах Нової Каховки, сіл та селищ міської ради розпочнуть близько 7 тис. учнів. Оксана Якубова висловлює подяку всім, хто допоміг школам підготуватися до нового навчального року, і бажає учням, батькам, педагогам – успішного нового навчального року і впевнених кроків на шляху до отримання якісної освіти.

[SvenSoftSocialShareButtons] Коментування і розміщення посилань заборонено.

Коментарі закриті.