ПОНАД 30% ДОХОДІВ КАМ’ЯНЦЯ-ПОДІЛЬСЬКОГО – ЗАВДЯКИ ТУРИЗМУ

Немає територій, де не можна розвинути туризм. Про це свідчить приклад невеличкого містечка Кам’янця-Подільського, що на Хмельниччині. Екс-міський голова Олександр Мазурчак, який очолював міськраду впродовж 10 років, розповів, як колись непримітна територія стала однією суцільною атракцією, та що допоможе при виборі курсу на туристичний розвиток.

«Коли я став міським головою у 1998 році, Кам’янець-Подільський був містом з понад 30-ма промисловими підприємствами. При чому 5 з них були найбільшими в Україні: цементний завод, м’ясо-консервний комбінат і т. д. Багато заводів працювало на «оборонку». Коли підприємства позакривалися – люди вийшли на вулиці. Заборгованість по пенсіях була за чотири місяці, по зарплатах сягала сімох. Всі казали: відновіть робочі місця, треба, щоб працювали заводи», – розпочав промову спікер на Шостому Таврійському туристичному конгресі.

Однак пан Олександр вирішив сконцентруватися на туристичній привабливості Кам’янця. Він згадує: майже всі пам’ятки старовини (всього їх – біля 300) компактно розмістилися в старій частині міста і займали загальну площу в 121 га, але були занедбаними. В місті не існувало жодного пристойного туалету. «Колись до нас один американець приїхав. Так він вискочив з відхожого місця зі словами «Унітаз вкрали» – звертається до асоціацій екс-мер і констатує, – З цього ми і починали».

Перш за все, слід зрозуміти: туризм – це гроші. Це значний відсоток надходжень до міської скарбнички. «Я тоді сказав – стратегічним напрямом роботи буде туризм. Він дасть можливість витягти невеликий бізнес, який сформує нам бюджет. Ніхто в це не вірив. На той момент частка малого і середнього бізнесу складала 8% наповнення бюджету, а у 2008 році вже 34%. Але для цього потрібно було повернутися лицем до підприємців. У правильному розумінні цього слова. Тоді у нас було тільки 2 готелі, задіяні на 16%. Я зібрав бізнесменів і сказав: якщо буде 10 готелів – вони заповняться на 60%», – розповідає Олександр Володимирович.

Сьогодні у Кам’янці-Подільському біля 90 готелів, а також 250 кафе і ресторанів. Аби досягти таких результатів, міська влада ухвалила ряд важливих рішень, які давали змогу приватизовувати приміщення, переробляти їх під інфраструктурні проекти, відновлювати будівлі в історичній частині міста. «Бізнес нам повірив. Підприємці почали вкладати кошти», – продовжує спікер.

Водночас, влада зосередилася на вкладанні коштів у технічну інфраструктуру: газифікацію, каналізацію, освітлення, відновлення доріг і мостів тощо. За державні кошти було реставровано частину архітектурних споруд. На етапі, коли вже є певні візуальні об’єкти, виникає питання: як затримати туриста? Пан Олександр відповідає: «Щоб місто щось отримало, гість має побути у місті хоча б два дні: зупинитись в готелі, пообідати в ресторані. Для цього ми відкрили 5 музеїв, зробили нічне освітлення, щоб людина хотіла подивитись пам’ятки увечері. У готелях працювали сауни, спа-комплекси, боулінг».

Згодом постало питання розвитку прилеглих до Кам’янця-Подільського  територій. Туристів почали возити до ближніх сіл з цікавими локаціями, що також сприяло тривалішому перебуванню гостей. Важливим для розвитку туризму є безпека відпочивальників. У Кам’янці діє підпорядкована меру контрактна рота, кінна поліція, кінологічний центр і розгалужена система відеонагляду.

Втім, найкраще імідж території підвищують фестивалі. Головне – знайти «щось своє, ні на що не схоже». Перший кам’янецький фест «Козацькі забави» провели у далекому 1998 році. За свідченням Олександра Мазурчака, захід виявився вдалим і став гарним підґрунтям новим проектам: «Бізнес почав сам фінансувати ці заходи, бо отримував прибуток. Ми проводили найрізноманітніші фестивалі: від чемпіонатів по авторалі до польотів на повітряних кулях. У 1999 році вирішили зробити лицарський турнір. На перший зареєструвалося 11 учасників і прийшло лише 10 чоловік. А вже на четвертому було 170 лицарів і 40 тисяч глядачів». Сьогодні у Кам’янці-Подільському – не менше двох фестивалів на місяць. Тільки 28 туристичних масових заходів заплановано на цей рік.

Однак не всі міста мають багату історію чи велику кількість архітектурних споруд. На це Олександр Мазурчак зазначає: придумуйте та створюйте самі, у кожному місті є свої родзинки.

Ігор Бурлаченко

[SvenSoftSocialShareButtons] Коментування і розміщення посилань заборонено.

Коментарі закриті.