СПОЖИВАЧУ ВАРТО ЗНАТИ СВОЇ ПРАВА.

Від покупки неякісного товару не застрахований ніхто. Однак не всі наважуються повертати річ з недоліком назад в магазин. Комусь не вистачає часу, комусь терпіння, а ще комусь – знань.

Втім, навіть за законом не всякий товар можна повернути по гарантії. І не завжди. Начальник відділу у справах захисту прав споживачів Антоніна Прокопенко допоможе розібратися в правових нюансах. 

До Вашої уваги – найбільш поширені ситуації:

– Купив  телевізор, вже тричі «перепрошили», а недолік не зникає. Сервісний центр (далі СЦ) намагається вирішити проблему, але вже закінчується гарантія. Хто встановлює таку короткострокову гарантію? І як її подовжити?  

Гарантійний строк надає виробник. І зазначається цей період в паспорті на продукцію, на етикетці або в будь-якому іншому документі (ст.8 ЗУ «Про захист прав споживачів» від 01.12.2005 № 3161-ІV). Найчастіше це – гарантійний талон. Магазин залишає за собою право лише рік виконувати гарантійні обов’язки. Але це не означає, що він не повинен вирішувати питання в основний термін, наданий виробником або постачальником (доставка до СЦ, виклик майстра тощо). Уважно читайте умови гарантії саме перед покупкою товару та задавайте продавцю всі питання, що вас турбують. Не купуйте товар з малим гарантійним терміном.

– Купила в магазині ковбасу, а вдома, розрізавши її, виявила слиз та неприємний запах.  В окулярах роздивилась термін вживання продукту,  який минув тиждень тому. Вирішувати  зі мною питання по заміні товару керівництво магазину відмовилось. Хто відповідатиме за ці неподобства?

Для харчових продуктів та іншої продукції, споживчі якості якої згодом можуть погіршуватися, встановлюється термін придатності, який зазначається на етикетках, упаковках або інших документах. Виявляються випадки заміни наклеєної етикетки або перебивання дати придатності. Виявити це просто – потрібно лише більше уваги. Відповідальність за терміни реалізації несе керівник закладу, а за порушення прямих обов’язків конкретно у цьому випадку передбачене адміністративне покарання з виплатою штрафу (ст.22 ЗУ «Про захист…»).

– Замовив встановити металопластикові вікна в квартирі, сплатив завдаток. Пройшло два тижні – і я вирішив відмовитись від послуги та наполягав на поверненні грошей. Але мені повертають на 200грн. менше. Чому?

Якщо замовлення вже виконано, то ви не мали права відмовитись. Вважаємо, що власник пішов вам на зустріч, уникаючи конфлікту.  Підприємство має право компенсувати свої затрати на оформлення замовлення, на транспортні затрати по доставці вікон тощо (ст.10 ЗУ «Про захист…).

– Отримав з ремонту годинник. Через деякий час він перестав заводитись. Прийшов до майстра, отримав консультацію, а вдома – знов та ж проблема. 

Оглянувши годинник в присутності майстра, інспекція визначила, що споживач неправильно користується річчю: годинник має захисну кришку, яка закручується, щоб не потрапила волога. І щоб завести годинник, потрібно лише зняти затвірник. Іноді ми самі забуваємо, як потрібно поводитись з тою чи іншою річчю, губимо інструкції, а потім шукаємо винних (п.32 Постанови КМУ «Про затвердження правил побутового обслуговування населення» від 16.05.1994 № 313).

 – В супермаркеті скористалась камерою схову. А коли повернулась – моєї сумки не було! Як з’ясувалось під час розслідування, всі камери відкриваються однаковими ключами – тобто одним в кількох екземплярах. Особливо цінного в шафі не було, лише корм для тварин на 137грн.. Але ці гроші мені ніхто не повернув. Якби у кожному випадку керівник сплачував за таке зі своєї кишені або зарплати охоронця – відповідальності було б у рази більше!

Це не повтор минулого випадку, це зовсім інша ситуація. І нажаль вона повторюється в тому самому закладі – але з іншим споживачем. Споживач також звернувся до Держпродспоживслужби і чекає на перевірку, притягнення до відповідальності винних та наведення порядку в системі охорони в супермаркеті (п.20 Постанова КМУ від 08.04.2013 № 235 «Порядок провадження торговельної діяльності…).

За неякісний товар та послуги з початку 2019 року інспекцією у справах захисту прав споживачів розглянуто близько 300 скарг, за якими споживачам повернуто понад 280 тис. грн.

[SvenSoftSocialShareButtons] Коментування і розміщення посилань заборонено.

Коментарі закриті.